zondag 1 september 2013

Miniworkshop (blog)fotografie :-)

Hier en daar vang ik het op...

Hoe zit dat toch met die instellingen op m'n camera,
hoe zorg ik nou dat ik een beetje controle heb
over dat ding...

Mijn 'unit' (ja, ook m'n camera heeft een naam)
heb ik nog lang niet altijd onder controle,
maar ik leer er steeds een beetje bij.

En toen dacht ik... Ik kan best eens wat delen,
waarom heb ik dat niet eerder bedacht! :-)

Dusss, catch your camera and listen up...

Oh ja, eerst even die van mij voorstellen;
Canon EOS 450D, 50 mm lens

Ik vertel in Canon termen (voor eens en altijd
Canon-fanaat)

Wat fotografeer je voor de blog;
kringloopvondsten, sfeerhoekjes in je interieur, knutsels
and so on...
Het gaat vandaag om de binnen-plaatjes, dus stel je
ISO maar alvast in op 400. Gebruik altijd zoveel mogelijk
daglicht voor je foto's!!


Scherpte/diepte, dat maakt een foto pakkend,
legt nadruk op datgene wat je wilt laten zien en 
maakt dat een foto een blikvanger wordt. 


Oké, we stellen de camera in op AV (diafragma); zet deze
zo laag mogelijk voor het grootste scherpte/diepte
effect! De camera past automatisch de sluitertijd
aan. Ben je niet tevreden over het resultaat dan
bekijk je welke sluitertijd de camera heeft gebruikt.
Vervolgens ga je naar de M (manual) stand, stel je
weer hetzelfde diafragma in en vervolgens ga je de
sluitertijd instellen; voor minder licht in de foto 
stel je een kortere sluitertijd in, voor meer licht
in je foto (hé, je raad het al!)... een langere
sluitertijd. Ter verduidelijking; 1/30 is een langere
sluitertijd en 1/400 een kortere sluitertijd.

Volgen jullie het nog?
Geen idee eigenlijk hoe je dit zo easy mogelijk
beschrijft.

Dit is een makkelijke positie (vind ik) om vanuit
te experimenteren. 


Ben heel benieuwd of jullie er wat aan hebben,
laat het me weten! Levert het vragen op, die hoor ik
ook graag! 

Voor nu; Succes!!!
(Mocht je zitten te dubben, wat te doen, hop, pak
je camera!)


Liefs, Heidi

13 opmerkingen:

  1. Handig, ik vind het met mijn camera ook altijd een beetje lastig hoe hoog de iso enzo. Heb je ook nog tips voor als je 's avond foto's maakt, bij mij worden ze dan altijd zo geel van het licht ;)
    liefs flo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben wel tevreden over de foto's die mijn mobiel Sony Ericsson maakt..8 MP.
    Altijd bij de hand enzo...

    Heb een oude spiegelreflex camera, Canon ;-) in de kast liggen...met rolletje.
    Na het lezen van je blog bericht gaat het toch wel kriebelen...
    Wanneer ben ik ook alweer jarig ??


    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk. Dit wist ik al in theorie maar in de praktijk brengen is nog lastig. Moet meer oefenen. Die automatische stand is soms zoooo fijn, maar vooral buiten. Binnen vind ik lastig, dus thanx. Ben benieuwd naar meer ;) Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankje wel!!
    Dit maakt een hoop duidelijk!
    Super!!

    Ik heb je artikeltje meteen ff gelinked op mijn blog :).
    X Arja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke les! Ik ga toch eens overwegen of ik geen siegelreflexcamera aanschaf, wil ook zo'n mooie foto's maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hay!
    Thx voor dit blogbericht!
    Ik heb ook een Canon 450 en fotografeer nu veel met de AV stand.
    Vind vooral foto's met veel licht (soms een tikje overbelicht)erg mooi.
    Maak je ook gebruik van de flitser als je binnen foto's maakt?
    Ik worstel hier soms nog mee.
    Liefs Danielle (DivaDaan)
    divadaan.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Ik gebruik nooit de flits, vind het nooit een mooi resultaat. Heb o.a. daarom ook een 50 mm lens gekocht, waarbij je een heel laag diafragma in kunt stellen (dus veel scherpte/diepte) en dus ook met minder licht langer door kunt fotograferen zonder flits. Thanx voor je reactie, leuk! :-)

      Verwijderen
  7. Bedankt voor je leuke en goede tips! Altijd handig, ik maak ze nu nog allemaal op,de automatische stand maar wie weet,oefening baart kunst! pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Thanx voor de tips wijffie :)! Ik ga weer eens verder proberen, want heb mijn foto's nu veel met picasa moeten bewerken! Koes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi!
    Via het blog van Arja kwam ik op die van jullie.
    En wat hebben jullie een leuk blog zeg!
    Ik ben jullie meteen gaan volgen :)
    Komen jullie ook eens bij mij langs?
    Groetjes Rensina
    theezakjes-rensina.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En jij denkt dat ik dit snap? Haha ik moet me er eens in alle rust in verdiepen, wil zó graag betere foto's maken!

    BeantwoordenVerwijderen

Wij, van Wit en Bont, vinden het erg gezellig als je een berichtje achter laat....